.
.
.
.
.
.
.
.

Projekt zagospodarowania terenu przy Szkole Podstawowej Nr 2 w Sanoku 2011

Projekt zagospodarowania terenu oparto na prostych figurach geometrycznych oraz ich wycinkach. Dominują okręgi, łuki i linie faliste, zmiękczające bryłę budynku szkoły. W procesie projektowym zwrócono szczególną uwagę na połączenie funkcji użytkowej i reprezentacyjnej.

Powiększono teren placu przed wejściem, tak by uzyskać miejsce na lokalizację ławek, zaprojektowano nawierzchnię z jasnego grysu, uzyskując zmiękczenie betonowej nawierzchni i linii prostych dotychczasowego placu przed wejściem. Ponadto nawierzchnia z grysu wymaga niewielkich nakładów finansowych przy jednoczesnym zachowaniu możliwości ułożenia bruku w przyszłości, jeśli zachodziłaby taka potrzeba. Po wschodniej stronie, na niższym tarasie zaprojektowano okrągły plac z miejscem na kolejną ławkę, o nawierzchni także z jasnego grysu.

W części rekreacyjnej przy ul. Rymanowskiej zaprojektowano układ alejek opartych na połączonych okręgach. Podobnie jak przy placu, nawierzchnię stanowić ma jasny grys. Na tym terenie zaprojektowano ławki oraz proste urządzenia zabawowe, jak kółko i krzyżyk, klasy, piaskownica, labirynty czy forty, mające stanowić uzupełnienie istniejącego placu zabaw. Dzięki rozmieszczeniu dodatkowych urządzeń zabawowych na całym terenie rekreacyjnym możliwe jest optymalne wykorzystanie dostępnego terenu przez dzieci. Schody prowadzące na teren zabawowy projektuje się z kostki granitowej, ponieważ posiadają doskonałe właściwości antypoślizgowe oraz nie będą wymagały prac konserwacyjnych tak często jak schody betonowe. Dodatkowe wejście na teren stanowi pochylnia, która może być wykorzystana przez osoby z wózkami czy niepełnosprawne.Ozdobne nasadzenia składają się z drzew: wiśni piłkowanej 'Amanogawa', głogu jednoszyjkowego 'Compacta' szczepionego na pieńku, krzewów: lawendy wąskolistnej, tawuły 'Walbuma' oraz trzmieliny pospolitej 'Emerald Gaiety', derenia białego 'Elegantissima' oraz kostrzew i innych bylin, które nie wymagają intensywnej pielęgnacji. Rośliny dobrano tak, by były atrakcyjne przez większą część sezonu wegetacyjnego, by owoce były jadalne.

Układ kompozycyjny nasadzeń ma za zadanie podkreślić przebieg alejek oraz wyróżnić plac. Głóg jednoszyjkowy 'Compacta' zaprojektowana jako rytmiczny układ, ma za zadanie ożywić przestrzeń, uporządkować ją oraz spowodować, że będzie interesująca nie tylko dla przechadzających się alejkami szkolnymi, ale i dla oglądających ogród z zewnątrz. Każdy egzemplarz głogu jest otoczony okręgiem wysypanym korą, by ułatwić koszenie i pielęgnację. Ponadto rzędowo sadzona tawuła falistą linią, wychodzącą z okręgu, prowadzi wzrok po terenie opracowania, łączy całe założenie, włączając w projekt drzewa istniejące. Nasadzenia lawendy, trzmieliny i kostrzew urozmaicają teren, podkreślają układ kompozycyjny założenia

Od ulicy odizolowano teren przy pomocy nasadzeń derenia i forsycji, sadzonych gęsto, by zmniejszyć ilość hałasu i zanieczyszczeń. Rośliny będą najbardziej reprezentacyjne wiosną, gdy najpierw zakwitną forsycje, następnie wiśnia oraz głóg. W lipcu koloru będą dodawały kwiaty lawendy, a jesienią żółto wybarwiające się liście wiśni. Dodatkowo, barwnym, całorocznym akcentem są żółte iście tawuły. Zimą teren także będzie reprezentacyjny za sprawą czerwonych pędów derenia, który będzie ożywiał biały krajobraz.

                                                     powrót